Logo Modino
Varsling av kritikkverdige forhold
Hva er varsling?

 

Å varsle er å si fra om kritikkverdige forhold i en virksomhet. Kritikkverdige forhold kan være brudd på lover, forskrifter og etiske retningslinjer. Eksempler på forhold det kan være aktuelt å varsle om er økonomiske misligheter som korrupsjon, bedrageri, svindel og lignende, eller svikt i sikkerhetsrutiner og trakassering.

 

Behovet for å varsle oppstår blant annet dersom man kommer over kritikkverdige forhold som ikke er kjent for Modino, men som burde ha vært kjent og håndtert. Eller det kan det være snakk om et kritikkverdig forhold som er kjent, men som ikke håndteres på forsvarlig måte.

 

Ansatte, leverandører og andre som opplever eller er kjent med kritikkverdige forhold i Modino anmodes om å si fra.

 

 

Hvor skal jeg varsle?

 

Ansatte i Modino skal i utgangspunktet rapportere kritikkverdige forhold tjenestevei. Hvis det ikke er mulig eller ønskelig å gå tjenestevei anmodes ansatte om å rapportere kritikkverdige forhold til varslingskanalen. For leverandører eller andre eksterne som opplever eller er kjent med kritikkverdige forhold i Modino vil det normalt sett være varslingskanalen som er riktig instans å kontakte.

 

I vår varslingskanal kan du velge full anonymitet. Den elektroniske varslingskanalen er brukervennlig, og det er blant annet mulig å legge ved dokumentasjon i mange formater.

 

 

 

Legg inn varsel i vår varslingsportal

Håndtering av saker

 

Det er Modino sitt ansvar å følge opp sakene. De som varsler skal føle seg trygg på at dette gjøres på en skikkelig måte. En ansatt som varsler har krav på særlig vern mot gjengjeldelser fra arbeidsgiver. Varslingskanalen i Modino ivaretas av HR avdelingen og HR-direktør.

 

Modino legger stor vekt på å behandle varsler fra eksterne på en konfidensiell og profesjonell måte. Det er naturlig at den som varsler ønsker å få vite hvordan varselet blir behandlet, men utover informasjon om saksgang og rutiner er det viktig at en som sier fra ikke blir mer involvert i saken enn nødvendig. Både den som varsler og den som det varsles om har krav på å ivaretas på en god måte.

 

 

Forskjell på varsel og klage

 

Modino skiller mellom varsel og klage. Modino bruker klage om forhold man er misfornøyd med eller kritisk til, men som ikke kan regnes som kritikkverdige. Det kan for eksempel dreie som om misnøye med budsjetter, ledelse, kontorfasiliteter eller kvalitet på teknisk utstyr.

 

Varslingskanalen har kun myndighet til å undersøke saker hvor det rapporteres om kritikkverdige forhold.

 

 

Hjelp oss å bli bedre – si fra om kritikkverdige forhold i Modino slik at vi kan ta tak i det!